Zima 1997, aneb před cestou do Paříže

4. 03. 2021 17:20:53
Afrika je krásná a zajímavá. Jen je poněkud nestabilní. Platilo to v sedmdesátých letech, platí to dnes a platilo to i koncem devadesátých let, když se tým Tatry chystal na Rallye Paříž-Dakar 1998.

Když se Dakar v roce 1979 jel poprvé, projíždělo se Alžírem, Nigerem, Mali a Senegalem. Velmi náročnou trať přes Alžír si Dakar udržel až do ročníku 1988. Ročník 1989 vedl z bezpečnostních důvodů už přes Tunis a Libyi a po několika ročnících se trasa ustálila tak, že se africká část začínala v Maroku. Alžír se už do itineráře Dakaru nikdy nevrátil. Ne vždycky se navíc končilo v Dakaru – jednou se jelo třeba do jihoafrického Kapského města. Nebo v roce 1997 se jela smyčka jen v Africe, Dakar-Agadez-Dakar. Ale v roce 1998 se do Dakaru jelo, a to přes Granadu.

Než se vůbec člověk může postavit na start, musí se udělat strašná spousta věcí.

Zvenčí se může zdát, že na takový závod stačí kamion a v něm tři lidi, ale ve skutečnosti je dakarský tým mnohem větší. Celkově měl Tatra tým (přesněji oficiálně TOTAL Tatra Marathon Team) v tom roce skoro dvacítku lidí. Dvě tříčlenné posádky v závodních kamiónech, k tomu ještě jedna v podpůrném, který veze náhradní díly, ale který se taky zapojil do soutěže. A pak letecká podpora a novináři. K tomu ještě kluci na motorkách z týmu KTM Slovnaft a jejich technická podpora.

Já jsem byl tehdy jako navigátor v týmu s největší osobností, s Karlem Lopraisem a s jeho neodmyslitelnou „dvojkou“, s Radkem Stachurou. Ovšem tohle nebyla moje jediná role. Tou hlavní bylo dělat manažera týmu. Už v roce 1997 jsem si zkusil manažerskou roli kolem Dakaru poprvé. Tehdy jsem pod firmou CermAktivity zorganizoval výpravu dvou závodníků na motorkách, Ivo Kaštana a Standy Zlocha, v kategorii motorek do 500 ccm a dvou novinářů. I bez podpory mechaniků a na slabších Suzuki 350 dojeli tehdy naprosto famózně, ve své kategorii byl Ivo druhý a Standa třetí. A tohle mi otevřelo cestu, protože mne oslovili s nabídkou pánové z Tatry a upřímně, musel bych být blázen, abych to nevzal (na druhé straně, člověk musí být i trochu blázen, aby to vzal).

Rok 1997 se totiž sice povedl motorkářům, ale kamionům vůbec. Do cíle v tom roce ani jeden nedojel kvůli poruchách, několik členů týmu mělo následně vážné zdravotní potíže a do toho se objevily i neshody s organizátory. A bohužel i velké neshody uvnitř týmu.

Bylo zkrátka potřeba to celé pojmout nově. A protože jsem asi opravdu tak trochu blázen, pustil jsem se nejen do přípravy a organizace týmu s kamiony Tatra, ale opět i motorkářského týmu. Takže bylo potřeba postavit nové či staronové týmy, vybrat správné stroje a připravit je. Na konci vývoje a zkoušek byl úplně nový závodní kamion s interním označením „Puma“. Byl zcela nové koncepce s motorem Deutz. A bylo logické, že za jeho volant usedne Karel Loprais, nejzkušenější náš „dakarák“. Rychle se testovalo i ve vojenských prostorech u Senice, kde jsou nádherné pískové tratě. Karel byl s přípravou spokojený, Puma byla skvělá, ale ze začátku si i tak zkušený jezdec na ni musel zvykat... Ale o tom se ještě rozepíšu. Bylo třeba pro motocyklový tým sehnat stroje KTM a zajistit náhradní díly, oblečení pro jezdce a vše potřebné dál. Bylo třeba vyřídit obrovskou spoustu papírování a taky najít sponzory. V rámci celého týmu se rozdělily úkoly: organizační věci k samotnému závodu si vzali na starost Pepa Kalina, který se do týmu po pauze vrátil a Pepa Vrátil, dopisující novinář. Ti jezdili mezi Prahou, Kopřivnicí a Paříží. Radka Dvořáková zase vyřizovalo to šílené papírování, přihlášky, novinářské akreditace, víza, hotely, letenky. Bedřich Sklenovský měl na starosti přípravu všech tří vozů. Já a Karel Loprais jsme si vzali na starost sehnat finance. Nebyla to vůbec jednoduchá věc. Kdo někdy sháněl peníze na sport, ten ví, o čem mluvím... Karel má skvělou pověst, která otevřela nejedny dveře, já mám zase dar mluvit s lidmi a hledat shodu. K tomu Dakar a Tatra měly a pořád mají v České republice dobrý zvuk. I tak jsme ale strávili několik měsíců ježděním, schůzkami, přesvědčováním a přípravou smluv... Těch firem, které do toho s námi nakonec v roce 1998 šly, bylo hodně a všem jsem byl hrozně vděčný, jejich jména uvidíte na obrázcích kamionů. Hlavním partnerem se tehdy stal TOTAL, pro ilustraci jsem sem dal i jeden jejich reklamní obrázek z té doby. Listopad a prosinec roku 1997 byly měsíce, kdy se nikdo z nás nezastavil, většinu dnů se nestíhal oběd nebo večeře, jedlo se na cestách a za pochodu. Paříž, Praha, Mattighofen, Kopřivnice, Bratislava, pořád byl někdo prostě „na trati“. Těsně před vánočními svátky kluci odvezli všechny tři kamiony do Paříže k panu Stragerovi do jeho dílen, vrátili se domů a hned po svátcích celá ta naše obrovská banda doprovázená pozvanými novináři cestovala do Paříže na přejímky a na samotný start Dakaru 1998.

A jen pro dokreslení, jak vše bylo natěsno: startovat se mělo v Paříži 1. ledna, naše Puma dostala homologaci jen pár dní před Vánocemi... Ale všechno jsme zvládli, ještě jsme se ukázali českým fanouškům na Staroměstském náměstí i s našimi stroji a 27. prosince už jsme byli v Paříži, kde nás měl hned po Silvestru čekat start nejtěžší rallye na světě.

Autor: Jan Čermák | čtvrtek 4.3.2021 17:20 | karma článku: 14.70 | přečteno: 428x

Další články blogera

Jan Čermák

Stojí Island opravdu za to?

Pokud máte rádi přírodu, tak je odpověď jedno velké ANO! Hory, jezera, termální prameny, aktivní sopky a k tomu Atlantik plný roztodivných tvorů.

11.9.2023 v 10:54 | Karma článku: 18.54 | Přečteno: 498 | Diskuse

Jan Čermák

Na skok v Ázerbajdžánu

Pokud jste ještě nebyli v Ázerbájdžánu, měli byste to napravit. Je to země, jejíž návštěva určitě stojí za to. Krásné hory, moderní velkoměsta, fantastické jídlo a milí, srdeční lidé.

26.9.2022 v 9:26 | Karma článku: 20.68 | Přečteno: 677 | Diskuse

Jan Čermák

Moje vzpomínka na Karla Lopraise

Když mi včera ráno zavolal Karlův syn Leoš, že Puma nedojela 7. etapu, tak jsem jen stěží zadržoval slzy.

31.12.2021 v 9:58 | Karma článku: 21.74 | Přečteno: 522 | Diskuse

Jan Čermák

O zneužité Sněhurce

Holky to fakt nemají jednoduché, obtěžování je víc, než se zdá. Vím to. Protože jsem to zažil. Na vlastní ... kůži.

15.11.2021 v 8:38 | Karma článku: 23.50 | Přečteno: 920 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.91 | Přečteno: 476 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 582 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.35 | Přečteno: 232 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.04 | Přečteno: 478 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 12 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 475

Jsem manažer z Brna. Kdysi v 90. letech jsem jezdil jako automobilový závodník - navigátor, hlavně na rallye Paříž-Dakar. Teď už závody přenechávám mladším, ale pořád mne to celé baví sledovat.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...