Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Start: francouzské bláto, marocký písek… a vzpomínka na Huberta Auriola

Dakar se tehdy začínal v Paříži. Před startem proběhla klasika: přejímky, rozdělení vybavení do aut a pak spousta papírování, ale už příjemného. Kontrolují se víza, očkování, platby, lístky na vodu...

(zní to asi zvláštně, ale v Africe jste bez vody nahraní), a třeba i závodnické průkazky. Tohle celé se děje u spousty stolů a mezitím se potkáváte s dalšími závodníky, se kterými se bavíte a občas i trochu špičkujete.

Hubert Auriol

Poslední věc je brífink s ředitelem, který dává instrukce pro následující etapy. Tehdejším šéfem Dakaru byl Hubert Auriol. Výborný člověk. Věděl hodně dobře, o čem mluví, protože tenhle závod jezdil. A ne ledajak. Dokonce ho jako první dokázal postupně vyhrát s motorkou i s autem. Skvěle se s ním mluvilo, všechno dokázal vyřešit, vždy se choval přátelsky. A taky pak nechyběl na žádné party. Bohužel Hubert letos v lednu umřel, takže pivo si už spolu nedáme… Ale vzpomínám na něj hrozně rád. Právě lidi jako on udělali Dakar tím, co je.

Bahno ve Francii

Každopádně jsme začátkem ledna vyjeli z Paříže a to, co nás čekalo, připomínalo nejvíc ze všeho tankodrom se spoustou bahna. Kluci na motorkách se mnohdy pořádně vyváleli, problémy ale byly i s auty, která hodně často musely tahat traktory. Byli jsme dost rádi, když se tenhle speciál pro kamiony zrušil a mohli jsme do Narbonne dojet po dálnici.

Další den už byl fajn, 35 kilometrů vinicemi, krása. Navíc ve výletním tempu, protože v Evropě se závod moc nehrotí – jde spíš o to si v klidu „rozehřát“ stroj a nikde se nevybourat. I Karel si naši novou Pumu ještě osahával. Potom dalších 35 kilometrů do španělské Granady, nalodění a pak Maroko – první africká etapa o 247 kilometrech.

Teď teprve začal ostrý závod. Ještě to nebyla Sahara, střídaly se horské kamenité cesty a první písek. Já sám jsem řešil aklimatizační problémy spolu obrovským pocitem odpovědnosti.  Vedlo to u mne ke zdravotním problémům. Zvracel jsem a začal jsem mít částečné chvilkové výpadky vidění. Pro pozici navigátora to bylo opravdu velmi problematické, a hlavně jsem vůbec netušil, co s tím mám dělat. Nikomu jsem to tehdy nepřiznal a po pravdě jsem byl rád, že to samo odeznělo a všecno si sedlo tak, že v dalších etapách jsem už byl schopen normálně fungovat.

I ostatní posádky měly problémy. Do čela mezi kamiony se dostaly Mitsubishi, ale to nás nějak nezneklidňovalo. Spíš jsme si říkali, jestli to nejedou až moc zostra a nepřetíží stroje (což se bohužel pro ně opravdu stalo a o něco později se úplně propadli). Jenže Dakar se rozhoduje až později, na poušti. A tak to u nás zatím bylo dobré. Karel byl čím dál jistější, nálada byla dobrá a my se už těšili, co nás bude čekat hlouběji na jihu.

Autor: Jan Čermák | pondělí 29.3.2021 12:34 | karma článku: 9,70 | přečteno: 250x
  • Další články autora

Jan Čermák

Stojí Island opravdu za to?

Pokud máte rádi přírodu, tak je odpověď jedno velké ANO! Hory, jezera, termální prameny, aktivní sopky a k tomu Atlantik plný roztodivných tvorů.

11.9.2023 v 10:54 | Karma: 18,54 | Přečteno: 499x | Diskuse| Cestování

Jan Čermák

Na skok v Ázerbajdžánu

Pokud jste ještě nebyli v Ázerbájdžánu, měli byste to napravit. Je to země, jejíž návštěva určitě stojí za to. Krásné hory, moderní velkoměsta, fantastické jídlo a milí, srdeční lidé.

26.9.2022 v 9:26 | Karma: 20,68 | Přečteno: 677x | Diskuse| Cestování

Jan Čermák

Moje vzpomínka na Karla Lopraise

Když mi včera ráno zavolal Karlův syn Leoš, že Puma nedojela 7. etapu, tak jsem jen stěží zadržoval slzy.

31.12.2021 v 9:58 | Karma: 21,74 | Přečteno: 522x | Diskuse| Společnost

Jan Čermák

O zneužité Sněhurce

Holky to fakt nemají jednoduché, obtěžování je víc, než se zdá. Vím to. Protože jsem to zažil. Na vlastní ... kůži.

15.11.2021 v 8:38 | Karma: 23,50 | Přečteno: 923x | Diskuse| Společnost

Jan Čermák

Z Bíteše až do Pekingu

Občas se mě lidi ptají, jak jsem se dostal k závodění v autech na Dakaru. Obvykle si myslí, že je člověk prostě odmala blázen do aut, pak jezdí motokáry, potom nějaké lokální závody a po spoustě let a zkušeností vyrazí na extrémní

27.8.2021 v 13:30 | Karma: 10,65 | Přečteno: 387x | Diskuse| Cestování

Jan Čermák

Jak jsme vyhráli Dakar

Incident s bandity nás vyděsil, ale rychle se to otočilo do euforie. Jsme živí a zdraví, sice jsme přišli o kamion a spoustu náhradních dílů, ale všechno dobře dopadlo. A my mohli zkusit jet o vítězství.

30.6.2021 v 11:30 | Karma: 14,31 | Přečteno: 403x | Diskuse| Cestování

Jan Čermák

Bezejmenní hrdinové

Mechanici. Tihle chlapi jsou nedílnou součástí závodů a soutěží, bez nich by ani největší hvězda nevyhrála. Na nich hodně záleží, jestli bude úspěch nebo nebude. Zvlášť na Dakaru.

16.6.2021 v 11:16 | Karma: 9,16 | Přečteno: 287x | Diskuse| Cestování

Jan Čermák

Přepadení v poušti

Afrika je divoký kontinent. Náročná je samozřejmě hlavně příroda: poušť, horko, divoká zvířata, ale narazit se dá i na ozbrojené rebely nebo loupežníky. A právě na ně jsme v roce 1998 v Mauretánii narazili my.

4.5.2021 v 11:17 | Karma: 21,16 | Přečteno: 646x | Diskuse| Cestování

Jan Čermák

Karavana do Dakaru

Dakar nejsou jenom jezdci. Je to pořádná karavana, kterou tvoří taky mechanici, novináři, kuchyně, dispečink, doktoři... a to všechno na zemi i ve vzduchu.

14.4.2021 v 11:38 | Karma: 11,70 | Přečteno: 267x | Diskuse| Cestování

Jan Čermák

Zima 1997, aneb před cestou do Paříže

Afrika je krásná a zajímavá. Jen je poněkud nestabilní. Platilo to v sedmdesátých letech, platí to dnes a platilo to i koncem devadesátých let, když se tým Tatry chystal na Rallye Paříž-Dakar 1998.

4.3.2021 v 17:20 | Karma: 14,70 | Přečteno: 428x | Diskuse| Cestování

Jan Čermák

Moje vzpomínky na Dakar

Rallye Dakar je neuvěřitelná věc. Obrovský fenomén. Říká se, že je to nejnáročnější soutěž svého druhu na světě, a co můžu posoudit, nejspíš je to pravda. Vždyť jsem si ji v roce 98 zajel s Karlem Lopraisem.

12.2.2021 v 7:44 | Karma: 16,89 | Přečteno: 419x | Diskuse| Sport
  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 475x
Jsem manažer z Brna. Kdysi v 90. letech jsem jezdil jako automobilový závodník - navigátor, hlavně na rallye Paříž-Dakar. Teď už závody přenechávám mladším, ale pořád mne to celé baví sledovat.

Seznam rubrik