Karavana do Dakaru

14. 04. 2021 11:38:58
Dakar nejsou jenom jezdci. Je to pořádná karavana, kterou tvoří taky mechanici, novináři, kuchyně, dispečink, doktoři... a to všechno na zemi i ve vzduchu.

Jsou to spousty lidí. Jezdci všech kategorií, mechanici v asistenčních vozidlech a v letadle, novináři a fotografové, televizní štáby, mobilní nemocnice s doktory a sestřičkami, kuchyně, dispečink, organizátoři...

Všichni se na měsíc se všichni zřeknou civilizace, přes Vánoce si sbalí a vyrazí do Afriky (tehdy, dneska už do Jižní Ameriky). V Africe moc vymožeností nebylo. Na to jeden Francouz shrnul tak, že opravdový účastník Dakaru – „Afrikán“ se pozná tak, že přestane smrdět sám sobě. A je to pravda. Sice jsme měli zásoby čistého prádla, ale skoro po celou dobu afrického putování byla v bivacích jenom sprcha „kýblovka“ a místo WC poušť. Sprcha „kýblovka“ byl proutím obehnaný prostor, kde byla přistavená cisterna s vodou z nejbližší řeky. Příděl byl jeden, za drobnou úplatu i dva kýble vody. Většinou jsme byli špinaví, zaprášení a zpocení. Ale nikdo si nestěžoval, tady to prostě patří k věci.

V karavaně nesměli chybět lékaři, tehdy byli od Fidelia Asisstance. Měli mobilní nafukovací nemocnici, v ní několik lékařů a další personál, i několik terénních sanitek pro převoz zraněných. Taky v každém vrtulníku byl doktor pro poskytnutí první pomoci. A dokázali v těch podmínkách neuvěřitelné věci. V druhé polovině Dakaru najednou přiletěl vrtulník a na nosítkách v něm byl těžce zraněný španělský motocyklista. Krvácení do mozku. Bylo nutné okamžitě otevřít hlavu a odsát. A oni to v tom nafukovacím stanu uprostřed pouště zvládli. Hned potom musel ale letět do nemocnice do Evropy. Jenže byl večer a letadlo nemohlo bez světla bezpečně odstartovat. Co teď? Šéf soutěže vyhlásil brífink a kdo měl stroj kompletní, postavil se z obou stran podél polního letiště a ve směru startu letadla ho nasvítil. Letadlo odlétlo, a i díky tomu to ten jezdec nakonec všechno přežil bez následků.

Další skupina byli novináři a fotografové. Spousta z nich se na africké závody specializovala a byli tu jako doma. Samozřejmě většinu tvořili Francouzi, Italové a Španělé, ale měli jsme tu i naše česko-slovenské zastoupení, Pepu Vrátila a Radku Dvořákovou. V devadesátých letech ještě nefungoval internet jako dnes a všechno se posílalo faxem do redakcí. K tomu byl určený poštovní stan, kde byly faxy a telefony. Novináři fungovali tak, že se vždy ráno po snídani přemístili do dalšího bivaku, vybrali vhodné místo pro celý tým, nejlépe poblíž jídelny, nebo letadel. Pak sledovali dění na trati a veškeré zprávy, a z toho připravovali denní reportáže pro české a slovenské noviny. Občas také telefonovali do rádií nebo do televize – většinou měli předem daná vysílací okna, do kterých se museli trefit.

Dakarskou karavanu tvoří i celá eskadra letadel a vrtulníků. Piloti v Africe jsou zajímavá sorta lidí. I mezi nimi jsme měli několik kamarádů. Hodně tam létali Rusové. Ti byli vždy velmi přátelští, rádi si po večeři povídali o všem možném. Létali pro soukromé transportní společnosti. Velcí kamarádi byli dva rakouští piloti, co vozili střídavě novináře a mechaniky. Bodří chlapíci ve zralém věku, kteří když zjistili, že máme slivovici, podle nich zázrak přírody, tak skoro každý večer přicházeli na kus řeči a samozřejmě na kalíšek zázraku. Skamarádili jsme se i s Pierrem, který uměl po mámě česky – jinak byl po tatínkovi Belgičan, žil v Paříži a pracoval jako pilot v Africe. V závěru Dakaru přilétli o Češi z Ostravy s Turboletem.

V téhle velké skupině lidí, kteří spolu fungují v dost náročných podmínkách, je tradičně velká kultura spolupráce a vzájemné pomoci. Pamatuju si třeba na to, jak za námi v jedné z prvních afrických etap přijel na motorce Heinz Kinigadner, manažer továrních týmů KTM. Uvíznul jim tehdy v dunách servisní kamion s gumami a jestli bychom jim je nevzali my. Vypadalo to na pomoc na jednu, dvě etapy... no, a nakonec jsme jim je vezli až do Dakaru. Za to jsme pak dostali mimořádně velkou láhev skotské a na oplátku nám odpustil účet za náhradní díly pro naše motorkáře.

Autor: Jan Čermák | středa 14.4.2021 11:38 | karma článku: 11.70 | přečteno: 267x

Další články blogera

Jan Čermák

Stojí Island opravdu za to?

Pokud máte rádi přírodu, tak je odpověď jedno velké ANO! Hory, jezera, termální prameny, aktivní sopky a k tomu Atlantik plný roztodivných tvorů.

11.9.2023 v 10:54 | Karma článku: 18.54 | Přečteno: 498 | Diskuse

Jan Čermák

Na skok v Ázerbajdžánu

Pokud jste ještě nebyli v Ázerbájdžánu, měli byste to napravit. Je to země, jejíž návštěva určitě stojí za to. Krásné hory, moderní velkoměsta, fantastické jídlo a milí, srdeční lidé.

26.9.2022 v 9:26 | Karma článku: 20.68 | Přečteno: 677 | Diskuse

Jan Čermák

Moje vzpomínka na Karla Lopraise

Když mi včera ráno zavolal Karlův syn Leoš, že Puma nedojela 7. etapu, tak jsem jen stěží zadržoval slzy.

31.12.2021 v 9:58 | Karma článku: 21.74 | Přečteno: 522 | Diskuse

Jan Čermák

O zneužité Sněhurce

Holky to fakt nemají jednoduché, obtěžování je víc, než se zdá. Vím to. Protože jsem to zažil. Na vlastní ... kůži.

15.11.2021 v 8:38 | Karma článku: 23.50 | Přečteno: 920 | Diskuse

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.92 | Přečteno: 485 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.13 | Přečteno: 584 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.58 | Přečteno: 234 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 478 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 12 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 475

Jsem manažer z Brna. Kdysi v 90. letech jsem jezdil jako automobilový závodník - navigátor, hlavně na rallye Paříž-Dakar. Teď už závody přenechávám mladším, ale pořád mne to celé baví sledovat.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...