Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Z Bíteše až do Pekingu

Občas se mě lidi ptají, jak jsem se dostal k závodění v autech na Dakaru. Obvykle si myslí, že je člověk prostě odmala blázen do aut, pak jezdí motokáry, potom nějaké lokální závody a po spoustě let a zkušeností vyrazí na extrémní

závod do pouště. Taky jsem si to myslel. Než jsem se v roce 95 bez přípravy ocitnul jako navigátor v teréňáku na trase Paříž – Peking. 

Mám střední strojní průmyslovku a kus VUT, odmala mě stroje baví, ale že bych byl fanda speciálně do aut, to nejde říct. Dostal jsem se k tomu tak trochu náhodou. Ale v 90. letech bylo možné ledacos a ani o náhody nebyla nouze.

Psal se rok 1995. Tou dobou jsem už pátým rokem poměrně úspěšně podnikal a pendloval jsem mezi Brnem a rodnou Velkou Bíteší. Jednou se na mého tátu obrátil Ivo Kaštan, už tehdy velmi úspěšný motocyklový závodník. Přišel s tím, že mají tým připravený na nejnáročnější rallye světa, Paříž – Peking, jenže jim dva měsíce před startem vypadl zásadní sponzor. Tak jestli bych jim s tím nějak nedokázal pomoct. Chybělo jim kolem půl milionu korun. Dneska se to nezdá tak moc, ale tehdy to byly velké peníze, vždyť průměrná mzda v té době byla něco přes osm tisíc.

Pak jsme se sešli. Mně se to hned začalo líbit a rozhodl jsem se jim pomoct. Začal jsem obcházet všechny možné firmy, co jsem znal, i z té naší do tohohle projektu něco šlo. A povedlo se. Ale měl jsem jedno přání: chtěl bych jet taky. Lidi z týmu zůstali tehdy trochu s otevřenými ústy, byl jsem 26letý kluk bez zkušeností, ale nakonec na to kývli. Jako navigátora si mě vzal k sobě Pepa Kakrda, ostřílený řidič. Pak už to šlo ráz naráz, protože času nebylo nazbyt – připravit našeho Land Rovera (mimochodem, je to super auto, teď na stará kolena jsem si koupil jeho novou verzi), vyřídit papíry, a už jsme byli v Paříži na startu.

Když jsme vyjeli, tak se mě Pepa zeptal, jak dobře už umím pracovat s tripmasterem, GPS navigací a roadbookem – tehdy ještě GPS běžně nebyly. Úplně popravdě jsem mu řekl, že vůbec. Prostě na to nebyl čas. Kromě toho byl roadbook francouzsky, což byla řeč, kterou jsme ani jeden neuměli. Nemůžu říct, že by pak vypadal klidně. Na druhé straně, v evropské části závodu si v pohodě vystačíte s mapou, opravdové závodění přichází až v ruské stepi a ve střední Asii. A tenhle čas jsem poctivě využil k tomu, abych se seznámil se vším tím vybavením. Od francouzské posádky jsem si zjistil, co znamená který termín a pořádně prozkoumal, jak funguje navigace. Měl jsem kliku, kromě strojů mě vždycky bavila matematika a geometrie, takže to nebylo tak těžké. A když už jsem to pochopil, tak jsem ji rovnou vylepšil a zkalibroval, což se nám pak v Asii velice hodilo. Díky takto dobře nastavenému systému jsme později byli schopni dosahovat výborných výsledků a držet jsme se celou dobu s vysokým náskokem na prvním místě v kategorii.

To už jsme ale seděli na trajektu z Travemünde do Helsinek, odkud to již bylo kousek na hranice s Ruskem. Věci vypadaly dobře, ale to jsme ještě nevěděli, co nás zanedlouho potká v Petěrburgu…  

Land Rover Defender

 

Autor: Jan Čermák | pátek 27.8.2021 13:30 | karma článku: 10,65 | přečteno: 387x
  • Další články autora

Jan Čermák

Stojí Island opravdu za to?

Pokud máte rádi přírodu, tak je odpověď jedno velké ANO! Hory, jezera, termální prameny, aktivní sopky a k tomu Atlantik plný roztodivných tvorů.

11.9.2023 v 10:54 | Karma: 18,54 | Přečteno: 499x | Diskuse| Cestování

Jan Čermák

Na skok v Ázerbajdžánu

Pokud jste ještě nebyli v Ázerbájdžánu, měli byste to napravit. Je to země, jejíž návštěva určitě stojí za to. Krásné hory, moderní velkoměsta, fantastické jídlo a milí, srdeční lidé.

26.9.2022 v 9:26 | Karma: 20,68 | Přečteno: 679x | Diskuse| Cestování

Jan Čermák

Moje vzpomínka na Karla Lopraise

Když mi včera ráno zavolal Karlův syn Leoš, že Puma nedojela 7. etapu, tak jsem jen stěží zadržoval slzy.

31.12.2021 v 9:58 | Karma: 21,74 | Přečteno: 522x | Diskuse| Společnost

Jan Čermák

O zneužité Sněhurce

Holky to fakt nemají jednoduché, obtěžování je víc, než se zdá. Vím to. Protože jsem to zažil. Na vlastní ... kůži.

15.11.2021 v 8:38 | Karma: 23,50 | Přečteno: 923x | Diskuse| Společnost

Jan Čermák

Jak jsme vyhráli Dakar

Incident s bandity nás vyděsil, ale rychle se to otočilo do euforie. Jsme živí a zdraví, sice jsme přišli o kamion a spoustu náhradních dílů, ale všechno dobře dopadlo. A my mohli zkusit jet o vítězství.

30.6.2021 v 11:30 | Karma: 14,31 | Přečteno: 403x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 475x
Jsem manažer z Brna. Kdysi v 90. letech jsem jezdil jako automobilový závodník - navigátor, hlavně na rallye Paříž-Dakar. Teď už závody přenechávám mladším, ale pořád mne to celé baví sledovat.

Seznam rubrik