Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Karavana do Dakaru

Dakar nejsou jenom jezdci. Je to pořádná karavana, kterou tvoří taky mechanici, novináři, kuchyně, dispečink, doktoři… a to všechno na zemi i ve vzduchu.

Jsou to spousty lidí. Jezdci všech kategorií, mechanici v asistenčních vozidlech a v letadle, novináři a fotografové, televizní štáby, mobilní nemocnice s doktory a sestřičkami, kuchyně, dispečink, organizátoři…

 

Všichni se na měsíc se všichni zřeknou civilizace, přes Vánoce si sbalí a vyrazí do Afriky (tehdy, dneska už do Jižní Ameriky).  V Africe moc vymožeností nebylo. Na to jeden Francouz shrnul tak, že opravdový účastník Dakaru – „Afrikán“ se pozná tak, že přestane smrdět sám sobě. A je to pravda. Sice jsme měli zásoby čistého prádla, ale skoro po celou dobu afrického putování byla v bivacích jenom sprcha „kýblovka“ a místo WC poušť. Sprcha „kýblovka“ byl proutím obehnaný prostor, kde byla přistavená cisterna s vodou z nejbližší řeky. Příděl byl jeden, za drobnou úplatu i dva kýble vody. Většinou jsme byli špinaví, zaprášení a zpocení. Ale nikdo si nestěžoval, tady to prostě patří k věci.  

Vrtulníky

V karavaně nesměli chybět lékaři, tehdy byli od Fidelia Asisstance. Měli mobilní nafukovací nemocnici, v ní několik lékařů a další personál, i několik terénních sanitek pro převoz zraněných. Taky v každém vrtulníku byl doktor pro poskytnutí první pomoci. A dokázali v těch podmínkách neuvěřitelné věci. V druhé polovině Dakaru najednou přiletěl vrtulník a na nosítkách v něm byl těžce zraněný španělský motocyklista. Krvácení do mozku. Bylo nutné okamžitě otevřít hlavu a odsát. A oni to v tom nafukovacím stanu uprostřed pouště zvládli. Hned potom musel ale letět do nemocnice do Evropy. Jenže byl večer a letadlo nemohlo bez světla bezpečně odstartovat. Co teď? Šéf soutěže vyhlásil brífink a kdo měl stroj kompletní, postavil se z obou stran podél polního letiště a ve směru startu letadla ho nasvítil. Letadlo odlétlo, a i díky tomu to ten jezdec nakonec všechno přežil bez následků.

Další skupina byli novináři a fotografové. Spousta z nich se na africké závody specializovala a byli tu jako doma. Samozřejmě většinu tvořili Francouzi, Italové a Španělé, ale měli jsme tu i naše česko-slovenské zastoupení, Pepu Vrátila a Radku Dvořákovou.  V devadesátých letech ještě nefungoval internet jako dnes a všechno se posílalo faxem do redakcí. K tomu byl určený poštovní stan, kde byly faxy a telefony. Novináři fungovali tak, že se vždy ráno po snídani přemístili do dalšího bivaku, vybrali vhodné místo pro celý tým, nejlépe poblíž jídelny, nebo letadel. Pak sledovali dění na trati a veškeré zprávy, a z toho připravovali denní reportáže pro české a slovenské noviny. Občas také telefonovali do rádií nebo do televize – většinou měli předem daná vysílací okna, do kterých se museli trefit.

 

Dakarskou karavanu tvoří i celá eskadra letadel a vrtulníků. Piloti v Africe jsou zajímavá sorta lidí. I mezi nimi jsme měli několik kamarádů. Hodně tam létali Rusové. Ti byli vždy velmi přátelští, rádi si po večeři povídali o všem možném. Létali pro soukromé transportní společnosti. Velcí kamarádi byli dva rakouští piloti, co vozili střídavě novináře a mechaniky. Bodří chlapíci ve zralém věku, kteří když zjistili, že máme slivovici, podle nich zázrak přírody, tak skoro každý večer přicházeli na kus řeči a samozřejmě na kalíšek zázraku. Skamarádili jsme se i s Pierrem, který uměl po mámě česky – jinak byl po tatínkovi Belgičan, žil v Paříži a pracoval jako pilot v Africe. V závěru Dakaru přilétli o Češi z Ostravy s Turboletem.

V téhle velké skupině lidí, kteří spolu fungují v dost náročných podmínkách, je tradičně velká kultura spolupráce a vzájemné pomoci. Pamatuju si třeba na to, jak za námi v jedné z prvních afrických etap přijel na motorce Heinz Kinigadner, manažer továrních týmů KTM. Uvíznul jim tehdy v dunách servisní kamion s gumami a jestli bychom jim je nevzali my. Vypadalo to na pomoc na jednu, dvě etapy… no, a nakonec jsme jim je vezli až do Dakaru. Za to jsme pak dostali mimořádně velkou láhev skotské a na oplátku nám odpustil účet za náhradní díly pro naše motorkáře.  

Autor: Jan Čermák | středa 14.4.2021 11:38 | karma článku: 11,70 | přečteno: 267x
  • Další články autora

Jan Čermák

Stojí Island opravdu za to?

Pokud máte rádi přírodu, tak je odpověď jedno velké ANO! Hory, jezera, termální prameny, aktivní sopky a k tomu Atlantik plný roztodivných tvorů.

11.9.2023 v 10:54 | Karma: 18,54 | Přečteno: 499x | Diskuse| Cestování

Jan Čermák

Na skok v Ázerbajdžánu

Pokud jste ještě nebyli v Ázerbájdžánu, měli byste to napravit. Je to země, jejíž návštěva určitě stojí za to. Krásné hory, moderní velkoměsta, fantastické jídlo a milí, srdeční lidé.

26.9.2022 v 9:26 | Karma: 20,68 | Přečteno: 679x | Diskuse| Cestování

Jan Čermák

Moje vzpomínka na Karla Lopraise

Když mi včera ráno zavolal Karlův syn Leoš, že Puma nedojela 7. etapu, tak jsem jen stěží zadržoval slzy.

31.12.2021 v 9:58 | Karma: 21,74 | Přečteno: 522x | Diskuse| Společnost

Jan Čermák

O zneužité Sněhurce

Holky to fakt nemají jednoduché, obtěžování je víc, než se zdá. Vím to. Protože jsem to zažil. Na vlastní ... kůži.

15.11.2021 v 8:38 | Karma: 23,50 | Přečteno: 923x | Diskuse| Společnost

Jan Čermák

Z Bíteše až do Pekingu

Občas se mě lidi ptají, jak jsem se dostal k závodění v autech na Dakaru. Obvykle si myslí, že je člověk prostě odmala blázen do aut, pak jezdí motokáry, potom nějaké lokální závody a po spoustě let a zkušeností vyrazí na extrémní

27.8.2021 v 13:30 | Karma: 10,65 | Přečteno: 387x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině

3. května 2024  15:44,  aktualizováno  20:58

Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...

Názor, že Paroubek parazituje, nestačil. Podle soudu může iniciály ČSSD použít

3. května 2024  19:44

Volební senát Nejvyššího správního soudu (NSS) zamítl návrh Sociální demokracie (SOCDEM) na zrušení...

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 475x
Jsem manažer z Brna. Kdysi v 90. letech jsem jezdil jako automobilový závodník - navigátor, hlavně na rallye Paříž-Dakar. Teď už závody přenechávám mladším, ale pořád mne to celé baví sledovat.

Seznam rubrik