Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bezejmenní hrdinové

Mechanici. Tihle chlapi jsou nedílnou součástí závodů a soutěží, bez nich by ani největší hvězda nevyhrála. Na nich hodně záleží, jestli bude úspěch nebo nebude. Zvlášť na Dakaru.

V Africe mechanici buď mezi bivaky létali, nebo jezdili s asistenčními auty. Krás Afriky si moc neužili. Měli speciální režim: ráno přílet, výběr místa a označení páskou, postavit stan a jít se vyspat. Odpoledne probuzení a čekání na jezdce. U motorek to bylo jednodušší, protože přijížděly mezi prvními a taky na nich nebylo tolik práce jako na autech nebo kamionech, takže kolem večeře byli hotoví. U kamionů to bylo dost jiné. Ty dojížděly v noci a práce tak trvala běžně až do rána.

My jsme měli mechaniky letecké, dva pro kamiony a pro motocykly. Naštěstí naše Tatry byly skvěle připravené a měly zkušené jezdce, tak s námi nebylo tolik starostí. Vyfoukat filtry, zkontrolovat spoje, tlumiče a brzdy, provozní kapaliny a případně je vyměnit. A taky vyčistit kabinu, aby se tam dalo další den vydržet. Kluci od motorek dělali také většinou jen běžnou údržbu. Pravidelně se měnily hlavně filtry, řetězy, ozubená kola, technické kapaliny a brzdové desky.

Mechanici v akci

Naši kluci byli šikovní a vyhlášení. Každý večer za nimi přišlo několik motorkářů „od konkurence“ s prosbou to či ono zavařit. Hned po první nebo druhé africké etapě se za námi přijel podívat Heinz Kinigadner, manažer továrního týmu KTM a naříkal, že jim praskají boční nádrže. Míra Kosec, Zlochův mechanik, už měl hotovo a tak se zvedl a jen konstatoval, že se jde na to podívat. Za hodinu, dvě se s úsměvem vrátil. Prý měli ty boční nádrže přišroubované k rámu „natvrdo“. Tak nastříhal z gumového pásu čtverečky, u všech továrních speciálů takto boční nádrže vylepšil a až do Dakaru jim ani jedna nepraskla.

Na afrických Dakarech platilo „co nejdál od Kamazů“. Ruští kluci byli moc fajn, ale svojí technice dávali hodně zabrat. Jejich mechanici pak skoro pokaždé celou noc dávali modrobílé kamiony dohromady. A vedle toho děsného hluku se pak nedalo spát.

Na Dakaru bývají jako speciality tzv. maratónské etapy. Jsou těžké, dlouhé, a hlavně na konci jsou všichni bez mechaniků. Na strojích smí pracovat jen posádka a musí vystačit jen s tím, co mají u sebe. Zkouška šikovnosti a i nervů. V tomhle měl vždy nejlepší přípravu tým Mitsubishi. Ti zvládli hravě výměnu tlumiče, brzdových desek nebo kotoučů, výměny provozních kapalin…. My jsme si to samozřejmě také nacvičovali, ale i tak to bylo pěkných pár hodin dřiny.

Mechanici jsou pro mě důkaz, že tým nikdy nejsou jen ti, co jsou pak vidět na fotkách na stupních vítězů. Je tam spousta dalších důležitých lidí, co nejsou tolik vidět, ale bez kterých žádný úspěch ve sportu, v životě ani v byznysu neuděláte.

Autor: Jan Čermák | středa 16.6.2021 11:16 | karma článku: 9,16 | přečteno: 287x
  • Další články autora

Jan Čermák

Stojí Island opravdu za to?

Pokud máte rádi přírodu, tak je odpověď jedno velké ANO! Hory, jezera, termální prameny, aktivní sopky a k tomu Atlantik plný roztodivných tvorů.

11.9.2023 v 10:54 | Karma: 18,54 | Přečteno: 499x | Diskuse| Cestování

Jan Čermák

Na skok v Ázerbajdžánu

Pokud jste ještě nebyli v Ázerbájdžánu, měli byste to napravit. Je to země, jejíž návštěva určitě stojí za to. Krásné hory, moderní velkoměsta, fantastické jídlo a milí, srdeční lidé.

26.9.2022 v 9:26 | Karma: 20,68 | Přečteno: 679x | Diskuse| Cestování

Jan Čermák

Moje vzpomínka na Karla Lopraise

Když mi včera ráno zavolal Karlův syn Leoš, že Puma nedojela 7. etapu, tak jsem jen stěží zadržoval slzy.

31.12.2021 v 9:58 | Karma: 21,74 | Přečteno: 522x | Diskuse| Společnost

Jan Čermák

O zneužité Sněhurce

Holky to fakt nemají jednoduché, obtěžování je víc, než se zdá. Vím to. Protože jsem to zažil. Na vlastní ... kůži.

15.11.2021 v 8:38 | Karma: 23,50 | Přečteno: 923x | Diskuse| Společnost

Jan Čermák

Z Bíteše až do Pekingu

Občas se mě lidi ptají, jak jsem se dostal k závodění v autech na Dakaru. Obvykle si myslí, že je člověk prostě odmala blázen do aut, pak jezdí motokáry, potom nějaké lokální závody a po spoustě let a zkušeností vyrazí na extrémní

27.8.2021 v 13:30 | Karma: 10,65 | Přečteno: 387x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

PŘEHLEDNĚ: Podívejte se, jaké změny v důchodech české občany čekají

30. dubna 2024

Exkluzivně Zvyšování důchodového věku nad 65 let podle prodlužování života, snižování výpočtu nových důchodů,...

„Pučista si ji nezaslouží.“ Bidenův tým vymýšlí, jak zrušit debatu s Trumpem

30. dubna 2024

Premium Koho by před časem napadlo, že když prezident USA připustí, že se snad i zúčastní debaty se...

Bude mít kdo jezdit pro pacienty? Chybí stovky záchranářů, mladé práce neláká

30. dubna 2024

Premium Posádky sanitek stárnou, průměrný věk zdravotnických záchranářů se pohybuje nad 50 lety....

Královská rodina vyslala na Ukrajinu vévodkyni, mluvila o sexuálním násilí

29. dubna 2024  23:19

První člen britské královské rodiny přijel na Ukrajinu od začátku konfliktu s Ruskem. Vévodkyně z...

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 475x
Jsem manažer z Brna. Kdysi v 90. letech jsem jezdil jako automobilový závodník - navigátor, hlavně na rallye Paříž-Dakar. Teď už závody přenechávám mladším, ale pořád mne to celé baví sledovat.

Seznam rubrik