Z Bíteše až do Pekingu
závod do pouště. Taky jsem si to myslel. Než jsem se v roce 95 bez přípravy ocitnul jako navigátor v teréňáku na trase Paříž – Peking.
Mám střední strojní průmyslovku a kus VUT, odmala mě stroje baví, ale že bych byl fanda speciálně do aut, to nejde říct. Dostal jsem se k tomu tak trochu náhodou. Ale v 90. letech bylo možné ledacos a ani o náhody nebyla nouze.
Psal se rok 1995. Tou dobou jsem už pátým rokem poměrně úspěšně podnikal a pendloval jsem mezi Brnem a rodnou Velkou Bíteší. Jednou se na mého tátu obrátil Ivo Kaštan, už tehdy velmi úspěšný motocyklový závodník. Přišel s tím, že mají tým připravený na nejnáročnější rallye světa, Paříž – Peking, jenže jim dva měsíce před startem vypadl zásadní sponzor. Tak jestli bych jim s tím nějak nedokázal pomoct. Chybělo jim kolem půl milionu korun. Dneska se to nezdá tak moc, ale tehdy to byly velké peníze, vždyť průměrná mzda v té době byla něco přes osm tisíc.
Pak jsme se sešli. Mně se to hned začalo líbit a rozhodl jsem se jim pomoct. Začal jsem obcházet všechny možné firmy, co jsem znal, i z té naší do tohohle projektu něco šlo. A povedlo se. Ale měl jsem jedno přání: chtěl bych jet taky. Lidi z týmu zůstali tehdy trochu s otevřenými ústy, byl jsem 26letý kluk bez zkušeností, ale nakonec na to kývli. Jako navigátora si mě vzal k sobě Pepa Kakrda, ostřílený řidič. Pak už to šlo ráz naráz, protože času nebylo nazbyt – připravit našeho Land Rovera (mimochodem, je to super auto, teď na stará kolena jsem si koupil jeho novou verzi), vyřídit papíry, a už jsme byli v Paříži na startu.
Když jsme vyjeli, tak se mě Pepa zeptal, jak dobře už umím pracovat s tripmasterem, GPS navigací a roadbookem – tehdy ještě GPS běžně nebyly. Úplně popravdě jsem mu řekl, že vůbec. Prostě na to nebyl čas. Kromě toho byl roadbook francouzsky, což byla řeč, kterou jsme ani jeden neuměli. Nemůžu říct, že by pak vypadal klidně. Na druhé straně, v evropské části závodu si v pohodě vystačíte s mapou, opravdové závodění přichází až v ruské stepi a ve střední Asii. A tenhle čas jsem poctivě využil k tomu, abych se seznámil se vším tím vybavením. Od francouzské posádky jsem si zjistil, co znamená který termín a pořádně prozkoumal, jak funguje navigace. Měl jsem kliku, kromě strojů mě vždycky bavila matematika a geometrie, takže to nebylo tak těžké. A když už jsem to pochopil, tak jsem ji rovnou vylepšil a zkalibroval, což se nám pak v Asii velice hodilo. Díky takto dobře nastavenému systému jsme později byli schopni dosahovat výborných výsledků a držet jsme se celou dobu s vysokým náskokem na prvním místě v kategorii.
To už jsme ale seděli na trajektu z Travemünde do Helsinek, odkud to již bylo kousek na hranice s Ruskem. Věci vypadaly dobře, ale to jsme ještě nevěděli, co nás zanedlouho potká v Petěrburgu…
Jan Čermák
Stojí Island opravdu za to?
Pokud máte rádi přírodu, tak je odpověď jedno velké ANO! Hory, jezera, termální prameny, aktivní sopky a k tomu Atlantik plný roztodivných tvorů.
Jan Čermák
Na skok v Ázerbajdžánu
Pokud jste ještě nebyli v Ázerbájdžánu, měli byste to napravit. Je to země, jejíž návštěva určitě stojí za to. Krásné hory, moderní velkoměsta, fantastické jídlo a milí, srdeční lidé.
Jan Čermák
Moje vzpomínka na Karla Lopraise
Když mi včera ráno zavolal Karlův syn Leoš, že Puma nedojela 7. etapu, tak jsem jen stěží zadržoval slzy.
Jan Čermák
O zneužité Sněhurce
Holky to fakt nemají jednoduché, obtěžování je víc, než se zdá. Vím to. Protože jsem to zažil. Na vlastní ... kůži.
Jan Čermák
Jak jsme vyhráli Dakar
Incident s bandity nás vyděsil, ale rychle se to otočilo do euforie. Jsme živí a zdraví, sice jsme přišli o kamion a spoustu náhradních dílů, ale všechno dobře dopadlo. A my mohli zkusit jet o vítězství.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti
Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...
Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude
Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Na jihu Ruska vykolejil nákladní vlak. Po útoku zvenčí, tvrdí Moskva
Sledujeme online V jihoruské Volgogradské oblasti v úterý vykolejil nákladní vlak, podle ruských železnic je na vině...
Dárek pro starostu Řeporyjí. Před úřad mu aktivisté vysypali kupu hnoje
Aktualizujeme Před městským úřadem v pražských Řeporyjích se v úterý ráno objevila hromada hnoje. Starostovi...
V Česku se loni s obtěžováním setkalo 63 procent LGBT+ komunity, nejvíc z EU
V Česku se loni s nějakou formou obtěžování včetně výhrůžek násilím nebo urážlivých komentářů kvůli...
Šéf americké diplomacie dorazil do Kyjeva. Blinken chce ujistit Ukrajince o podpoře
Americký ministr zahraničí Antony Blinken v úterý dorazil na neohlášenou návštěvu Ukrajiny. V...
- Počet článků 12
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 475x